© Adrie Beljaars-Smaal 2019
Supervisie
Het aanvragen van een supervisietraject kan om heel
verschillende redenen. Echter de gemeenschappelijke
gemene deler is het feit dat er steeds sprake is
van een overbrugging van verschillende fases in
de loopbaan van mensen.
- Opleidingssupervisie wordt ingezet om de
overgang van student naar professional te faciliteren
- De stap naar een leidinggevende functie.
- Een voortraject van de opleiding tot supervisor.
- Integratie na een lange periode van ziek-zijn of
burn-out.
- Preventief ter voorkoming van uitval/ burn-out.
Het ontwikkelen van meer zelfsturing, door
middel van ervaringsgericht leren, biedt mogelijkheden om
in de nieuwe situatie weer goed te kunnen
presteren. Het traject omvat tien bijeenkomsten van 1 uur.
Leersupervisie
Als register supervisor en leersupervisor (LVSC),
kan ik je begeleiden volgens de eisen van de LVSC.
Via info@a3begeleiding.nl kun je contact met mij opnemen.
Een traject bestaat uit 15 bijeenkomsten.
Als geregistreerd supervisor bestaat de
mogelijkheid om zelf leersupervisor te worden.
Belangrijke voorwaarden staan beschreven op
de pagina van de LVSC.
https://www.lvsc.eu/leersupervisor ( ‘LVSC-
registratie supervisoren 2005’, deel III,
Hoofdstuk 2.1, blz. 41-42).
Hoe wordt ik zelf leersupervisor?
Beeldcoaching
Coaching
Na een intakegesprek maken we een plan,
om de ervaren handelingsverlegenheid te onderzoeken,
maar vooral ook om daarin nieuw gedrag te ontwikkelen.
Meestal omvat een coachingstraject een drietal
bezoeken op de werkplek, gevolgd door een feedbackgesprek.
In de feedbackgesprekken kom je hopelijk tot nieuwe inzichten,
die je in je eigen praktijk gaat uitproberen.
De coaching is gericht op het ontwikkelen van
nieuwe vaardigheden die passen bij jouw persoon.
Beeldcoaching
Beeldcoaching is ook een vorm van coaching maar
met het uitgangspunt dat de observaties worden
vastgelegd door middel van een camcorder of videocamera.
De beeldcoach is getraind in het analyseren van de beelden.
In de analyse komen patronen naar voren die,
soms helpend, maar soms ook ook belemmerend zijn.
Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden
waarop jouw kwaliteiten de belemmeringen kunnen wegnemen.
Het traject start met een afstemmend intakegesprek,
gevolgd door drie observaties met beeldmateriaal en
drie feedbackgesprekken waarbij vooral het beeldmateriaal
wordt gebruikt om tot inzicht te komen.
Natuurlijk is dat soms confronterend, maar tenslotte vooral lerend!