© Adrie Beljaars-Smaal 2019
Een supervisor beweegt zich op het snijvlak
van
scholing
en
begeleiding; supervisie is gericht op
int
egr
atie
van
kennis en kunde in het concrete,
actuele handelen.
Voorbeeld: Professionals, zoals m
anagers, docenten
en hulpverleners raken geïnspireerd door
innovatieve concepten en willen die graag
vormgeven in
hun
eigen praktijk. Maar ook de
minder grootse vragen, vanuit de werkcontext,
zijn de moeite van het onderzoeken waard.
Bijvoorbeeld: Wat maakt dat ik regelmatig over
mijn grenzen ga? Wat maakt dat ik veel ideeën
heb, maar ze niet in de vergadering breng?
Het zijn dilemma’s, die je al onderzoekend meer
over jezelf leren, waardoor je meer grip krijgt op
het professioneel leren hanteren van relaties in
je werk. Als ervaren supervisor kan ik dit proces
van innoveren begeleiden.
LeerSupervisie
Een leermethode waarbij je als supervisor (in
opleiding) begeleiding ontvangt over de eigen
supervisiepraktijk, waarbij het doel is om je
verder te ontwikkelen als supervisior. De
ontwikkeling van het vakmanschap staat
centraal! In de begeleidingsuren wordt
gereflecteerd op ervaringen uit de eigen
supervisiepraktijk en onderzocht op mogelijke
integratie van theoretische concepten en
persoonlijk professioneel handelen. In mijn
begeleidingspraktijk maak ik hierbij ook gebruik
van video-opnames uit jouw supervisiepraktijk.
Hoe wordt ik zelf leersupervisor?
BeeldCoaching
Coaching
Heb je het gevoel dat er dingen beter kunnen in
je werk? En heb je ook het gevoel dat je niet
precies weet wat en hoe?
Coaching is dan mogelijk een effectieve
methode om snel tot nieuwe inzichten en
oplossingen te komen. Tijdens een individuele
coaching kun je kiezen voor begeleiding op
afstand of daadwerkelijk op de werkplek.
Beeldcoaching
Als docent ben je iedere dag als begeleider van
leerlingen en studenten bezig om hen te
inspireren. Deze dagelijkse praktijk bied jou ook
kansen om jezelf verder te ontwikkelen.
Beeldcoaching is geschikt om vragen uit jouw
directe lespraktijk te onderzoeken. Je krijgt de
kans, om beelden uit je eigen praktijk te
analyseren en antwoord te krijgen op
bijvoorbeeld de vraag in hoeverre jouw gedrag
effectief is.
Coaching en beeldcoaching richten zich op het
realiseren van concrete gedragsveranderingen.
En dat is met recht een uitdaging te noemen!
Korte uitspraken van klanten:
•
“Fantastisch! Het voeren van een
klein aantal gesprekken gaf mij
al snel een heldere kijk op eigen
wensen. Ik voelde mij meteen
weer wat fitter en wist al snel
wat mij te doen stond.”
•
“Door een coachingstraject heb
ik de knoop kunnen doorhakken,
om mijzelf verder te gaan
ontwikkelen in de richting van
leidinggeven.”
•
“Door het supervisietraject heb ik
meer zicht gekregen op mijn
professionaliseringswensen. Een
vorm van Jezelf opnieuw
ontdekken. Ik ben geïnspireerd
om de sprong te wagen!”
Supervisie